Szóval
a lakás és kocsi egyelőre ment a lecsóba! De minden nap a munkában, amikor vannak
szünetek már megyek is netre, azért szoktam találni néha egy-kettő ígéreteset.
Sajnos, ahol még szabad a lakás, vagy a szoba és miden szuper, azok nem kiadók
hosszútávra, csak 2 hónapra vagy csak fél évre! Ezeket nem merem
megkockáztatni, mert ha átmegyek, és közben nem találok semmit, akkor nagyon
nehéz lesz szállást találni valamerre.
Vissza
a munkába, pedálozok egy kicsit, nah jó nem is annyira, de tényleg igyekszem,
hogy jó munkatárs legyek és megelégedjenek velem. Egy reggel jött is Scott, és
mondta, hogy lenne egy project, egy kompletten úgy és egyedi alkatrészt kellene
megtervezni, legyártatni, tesztelni és bevezetni a rendszerben. Lementünk egy
fő össze szereldére ahol a katonai felszereléseket rakják össze. Megmutatta,
hogy egy olyan gépelemet kellene tervezni, amihez tudnak 12 egyedi vezetéket
csatlakozni, amiken később nagyobb nyomás lesz. Továbbá egy fő csatornájának is
kell lennie ahol a fő gázvezeték becsatlakozik, alapvetően egy elosztó
szerkezetet kell tervezni. Figyeljek oda a gyárthatóságra, mert eddig olyan
elemet használtak, ami téglalap szelvényű, egyszerűbb formára van szükség, amit
rövidebb idő alatt le lehet gyártani. OK! Kérdezem egy mellékes kérdésként,
hogy akkor milyen fő átmérő alapján induljak el, de Scott mondta, hogy ez az
egyik lényege, hogy meg kellene határozni azt az optimális mértet ahol a
csatornák, még biztonságosan elbírják a nyomást, illetve könnyen és egyszerűen
gyártható, mert nincs elbonyolítva. Rendben. Irány vissza az iroda, tiszta
papírlap előttem és már kalkuláltam is. Mondanom sem kell, hogy úgy élveztem,
mint disznó a dagonyát, végre valami komolyabb, ez sem eget rengető, de végre
valami. Jó érzés volt, hogy rám bízta Scott ez az új alkatrészt. Úgy voltam
vele, hogy most nagyon pöccösen meg kell csinálni ez a feladatot és elsőre
jónak kell lennie, hogy tényleg lássák, hogy fasza gyerek vagyok! Némi idő után
végeztem egy fő ötlettel, de mivel költséghatékonyan is próbáltam tervezni és
némi problémában voltam a inch-es és a mm-es méretekkel az alapanyag
kiválasztásánál, jobbnak láttam, ha lemegyek az egyik műhelyben és konzultálok
egy esztergályossal. Frenk nevezető esztergályossal tárgyaltam a témában és
elmondta, hogy inch-es és mm-es léptékű alapanyag is áll rendelkezésre, szóval
teljesen mindegy mit adok meg kiindulásnak, de jobb lenne a milliméteres
rendszer. Ezt a választ akartam hallani! Vissza az irodába, véglegesítettem a 3D-s
modellt és végleg befejeztem a 2D-s gyártási rajzot. A biztonság kedvéért a
modellt a szoftverben összeszereltem 1-2 vezetékkel es megvizsgáltam a
csatlakozásokat is. Mindent jónak találtam. Végeztem. Stefan megadta az
alkatrész új nevét és már várt a rendszer az üres hellyel, hogy feltöltsem.
Elküldtem további ellenőrzésekre, és később jött az automata válasz, hogy
elfogadva. Élveztem, jó érzés volt. Most már van egy termék a cégnél, ami
kompletten az én gyermekem, azaz az én vagyok a szellemi atyja. Ezek olyan
dolgok, amit csak kevés ember ért meg, de nekem, főleg egy géptervezőnek
teljesen mindegy, hogy budikefét vagy a MIR űrállomásnak kell valamit
fejleszteni, én minden alkotásomra büszke vagyok, hiszen ezzel is előrébb van a
cég.
Teljesen
leálltunk a COBRA fejlesztésével, vagyis én már rég nem is voltam a közelében
mert csak a katonai részleget szolgálom ki, de Danny is már vagy két hete
megállás nélkül a ZETAR központi hálózaton van fenn és ott alkot. A ZETAR-nak
hívják azt a rendszert ahol az Afrikai rajzok és alkatrészek vannak fenn. Ez
Solid Works szoftveren belül elérhető, egyszerű váltás az egész, fogod magad és
bejelentkezel a ZETAR-ba és már ott is vannak azok a rajzok, amiket Afrikában
használnak. Danny nem nagyon szereti az Afrikai projecteket, majdnem minden nap
korábban jött be egy órával és mindig tovább maradt, továbbá nem egy szombati
napon bement dolgozni, szóval kicsit sajnáltam a srácot. Afrikában, Fokvárosban
azaz Capetown-ban van a másik Divex, de ott nincs fejlesztés, az csak nálunk
Aberdeen-ben van. Lenn Afrikában némi nemű átalakítások vannak, de amúgy csak
gyártás és összeszerelés van. Miért is volt szegény Danny ennyit benn és miért
is volt néha ideges? Az ok egyszerű, az Afrikai projectje nem lett volna nehéz,
de nagyon elbonyolódott. A szoftver használatában vannak íratlan szabályok,
amiket egy ilyen cégnél be kell tartani. Amiről most írni fogok az tényleg csak
olyan embereknek lesz érthető, akik alapszinten ismerik az ilyen 3D-os
fejlesztő programokat. Szóval a lényeg az az, hogy amikor egy fő összeépítést
csinálsz a programban akkor minden egyes alkatrésznek az összes szabadságfokát
lekötöd, vagyis mindent lekényszerezel. Csak azoknak az alkatrészeknek hagysz szabadságfokot,
amik tényleg mozgók is. A rajz, vagyis a project egy nagyobb egységről szolt,
amit alapvetően nyomásos kamráknál alkalmaznak, végeredményben egy hatalmas
gáztisztító és újra felhasznosító berendezésről van szó. A méretei körülbelül
3,5 m hosszú, 2,5 m széles és 2 m magas. Ez tele van csővezetékekkel,
panelekkel és mérőórákkal, és ahogy a Divex csinálja, az utolsó anyáig és
alátétig minden megvan rajzolva és megvan jelenítve. Szóval Danny megnyitja ezt
az egészet és egy normális összeépített 3D-s rajz helyett egy kupac szar volt a
monitoron. Szegénynek kitágultak a pupillái és láttam azt, hogy az agyán átfut
az a gondolat, hogy mennyi idő lesz ezt megcsinálni rendesen és miért nem tudta
az utolsó ember normálisan lekényszerezni, aki használta vagy alkotta a rajzot.
Szóval egy kicsit ki volt borulva. Ez így ment egy jó ideig és csak fel alá
járkált egész nap a nagy csarnok és az iroda között, mert egy ilyen gáztisztító
nálunk is van. Semmi nem egyezett a valósággal és a rajzon, szinte egy
csővezeték sem volt a helyén, és szinte egy se volt rendes szögben rajzolva
vagy vágva, szóval minden szar volt. Sokáig hallgattuk, hogy „FUCKING AFRIKA!”.
Sajnáltam a srácot, de én is el voltam havazva, végül, amikor volt egy kicsi
szabad időm kérdeztem is, hogy nem-e tudok segíteni, és mondta, hogy lehet,
hogy kellene, mert már Zoe-val építik és tervezik szinkronban és én
beszállhatnék a buliba, mert sosem lesz vége. Alapvetően nem csak ők
foglalkoztak ezzel, hanem az osztályunk 80%-a ezzel volt elfoglalva, csak
egy-két ember maradt ki akik mondjuk a katonai projectekkel vannak elfoglalva. Tárgyaltam
Vlagyimir-ral aki a Kolumbiai mérnök srác, csak az apja orosz nevet adott neki
a születésekor, roppant vicces, én tudom a sztorit is, hogy miért pont a
Vlagyimir nevet kapta, de az nem publikus… Szóval mondta, hogy meg kellene
csinálni egy vezérlő panel összeépítését, elvileg nagyjából kész van, csak a
csavarok, alátétek és az anyák hiányoznak róla. Rendben, kb 30 perces munka és
ezzel is segítem a csapatot. Átállok a ZETAR-ra és nézem is panelt. A panelen
mérőórák vannak, amiket fel kell csavarozni egy lapra. OK. Nézem a műszerek
furatátmérőjét és látom, hogy 3,60 mm, szóval ide egy M 3,5-ös csavart kell
beépíteni. Beszarok, milyen méret már ez? Öcsém Afrika… Nah jól van, keresek a
rendszerben ehhez megfelelő csavart, de marhára nincsen. Már vagy fél órája
kutatom, de se alátét, se anya és csavar sincs ilyen méretben. Konzultálok
Vlagyimir-ral és panaszolom a gondom. Mondom, lehet, hogy a modell a rossz,
valaki elmérte az átmérőket és nincs megfelelően megrajzolva, mondom, lemegyek
és megkeresem a panelt. Az nem fog menni! Miért is? Mert a panel Afrikában van!
YEEE! OK! Munka leáll, és Vlagyimir le levelezi az afrikai kollégákkal a
mérteteket, nekem ezzel be is fejeződött aznapra az Afrika project és álltam
vissza a katonai dolgokra. Szerettem volna segíteni, de nem sikerült.
Körülbelül egy hétre rá, kaptam egy e-mailt Vlagyimir-től, hogy megvannak a
méretek. Szuper konzultálok vele és megadta a kódszámát az alkatrészeknek.
Építeném bele, de sehogyan nem passzolnak a méretek! Megmérem és látom, hogy a
csavarok és anyák mind M 4-es méretűek. HEEE! Vlagyimir ez így szar! Kérdezem,
most mi legyen, de látom, hogy már ő is csak mosolyog kínjában és abban
maradtunk, hogy nem lesznek benne csavarok, mert valahol, valami nagyon el lett
rontva, de még Afrikában. Ej de jó! Szóval nem akarok én senkiről semmi rosszat
mondani, de mindig legyünk hulla precízek és mindig minden munkánkat
ellenőrizzük le, de ne csak mi magunk, hanem mással is nézessük át a
rajzainkat, mert ilyen káoszok lesznek belőle. Ezek a dolgok nem csak a mérnöki
életben igazak, hanem az világ és az élet más táján is. Az, ha valaki pontos és
precíz, az sosem hátrány! Éljen Afrika!
Az Africa Corps ezt élőben látta...