2014. augusztus 28., csütörtök

Kell egy kocsi!



A nap végére azért egy kicsit elfáradok… 

Reggel kelek 6-fél 7 magasságában, mosakodom, leverek egy kávét és legyalogolok a Union Street-re. Ez az első gyaloglás maximum 15 perces, mert eleve egy gyors léptű ember vagyok. A nagy hősi temetővel szemben szállok fel a buszra, ami 07:15-re van ott. Ha mindenki ügyes és a sofőr sem töketlenkedik akkor igen gyorsan Westhill-ben vagyok. Körülbelül 07:55-re ott vagyok Elrik-ben és onnan még maximum 5-8 perc a cég. Szóval a nyolc óra pár-perckor már benn vagyok az irodában. Van fél óra tengetés, kávézás, gép elindítása meg ilyenek. Sajnos muszáj ezzel az a busszal mennem, mert volt már olyan is, hogy kicsit több autó volt reggel az utakon és sofőr sem nyomta neki komolyan így beértem a megállóba negyedre. Az elég szuper, mert becsekkolással együtt 20-25-re benn vagyok az irodában. Lassú ez az X17-es busz. Az első ok, amiért néha tényleg rengeteget ülök rajta az az, hogy itt tényleg minden 100 m-en van egy megálló, megesik, hogy az egyes megállókban vagy 10-en szálnak fel. Nem is lenne ezzel baj, ha a buszoknak nem csak egy ajtaja lenne, a sofőr mellet. Ahogy mondtam már régebben is a buszmegállóban libasorban kell várakozni és érkezési sorrendben szállunk fel. Nem lehet felszállni anélkül, hogy a sofőr nem nézte volna meg a bérletedet. De most komolyan mondom, a sofőr, ha nézelődik is, vagy valami mást csinál akkor is meg kell állnod a kabinja mellet és várnod kell, amíg nem biccent vagy mondja, hogy rendben mehetsz. Egy szó, mint száz a bliccelés ki van zárva, nem mintha szeretnék, de régebben én ebből sportot űztem. Szóval megy az idő azzal, hogy szépen mindenki le van ellenőrizve, hogy jó-e a bérlete, megfelelő zónás-e a jegye, illetve az a név van-e ráírva, ami a személyigazolványon is van vagy az arcképes busz dokumentumon. Ezzel nem is lenne különösképpen baj, de nagyon sokan nem vesznek előre jegyet, vagy bérletet és felszállva a buszon vesznek. Én még a három hét alatt nem láttam olyan embert, aki pontosan adat volna a jegy árát. Mindenki nagyobb összeggel fizet és a sofőrnek állandóan vissza kell adnia. Ez is érdekes, mert a First busz társaságnál nem kapsz vissza, vagy pontosan veszed meg a jegyet vagy buktad a visszajárót, mondjuk 20-assal nem vicces fizetni egy 1-2 fontos jegyet. De ez másik társaság, itt vissza adnak neked. Oké, szóval megyünk, egy megálló, felszáll 4 ember és mindegyik jegyet vesz, ezzel elment 2-3 perc, majd tovább megyünk 100-150 m-et és megint felszáll vagy 5 ember és csak 2-nek volt jegye. A többi megint fizet, szóval megint elment 2-3 perc. Így lassúak vagyunk. A másik ok amiért nem nagyon haladunk az az, hogy a sofőrök és ugye az emberek itt nagyon kedvesek, szóval a 10 km-re lévő felénk futó öreg nénit is bevárjuk, nehogy rossz napja legyen, hogy a 10 percenként járó buszra nem tudott felszállni. Délután 5-kor végzek, van egy busz 17:08-kor amit el is tudnék érni, de nem mindig jön össze. Sajnos sok ember végez hamarabb, mint 5 óra és mondjuk ők Aberdeen-ből mennek haza Westhill-be. Így néha dugó keletkezik, tehát a busz nem ér oda Elrick-be időbe, azaz nem tudsz felszállni a buszra 08-kor. Hiába vagyok, ott 05-re a busz csak 35-40 fele jelenik meg, de ilyenkor 3-4 X17-es versenyez egymás mögött Aberdeen fele. Csodálatos a haza út is. A procedúra a jegyekkel és a vásárlással ugyan az. Most nincs iskola, kíváncsi leszek, de az az igazság, hogy nem nagyon akarok kíváncsi lenni rá, hogy mi lesz ha elindul az iskola szezon… Basszus a sok kisgyerek… Jaj nekem! A harmadik ok és egyben az egyik legidegesítőbb, az pedig az, hogy matematikailag 2 pont között legrövidebb út a 2 pontot összekötő egyenes szakasz hossza. Természetesen a busz nem tud légvonalban egyenesen menni, de miért kell minden utcába bemenni és minden kis sikátorba is behajtani. Beérni Westhill-be nem nagydolog, de ott igen rendesen kacskaringózunk, mire elérünk Elrik-be. Összesen körülbelül 12 óra megy el egy nap, a bejárással, munkával és a hazamenetellel. Elhatároztam, hogy autót veszek. Az idő pénz és energia. Reggel tovább alhatok, vagy van időm mással foglalkozni, mert autóval szumma háztól-házig 20-25 perc, mert nem kacsázol Aberdeen-ben, céltudatosan nyomod tövig a gázt. Délután korábban otthon vagyok és van időm még ügyeket intézni vagy a saját hobby-mal foglalkozni. Amint már mondtam itt az autók nevetséges áron vannak. Nekem most egy kisköbcentis pici autót kell vennem, hogy nem legyen rá sok a havi biztosítás ára. Csak megint elmondom, a minimál bér 1000-1200 font egy kicsi kocsi, ami mondjuk, ütött-kopott, de megy, azt már kapsz 100-250 fontért. De fennáll az esély, hogy egyszer csak nem indul el reggel. Én nem kockáztatok, én árban 800 fontot szabtam meg most magamnak. Ezért az összegért már olyan kocsit lehet kapni amiben, nincs sok mérföld (relatíve) és jó állapotban van, Esetleg van még fél év az éves adóig és az éves műszakiig. Szóval csak a havi biztosítást kell fizetni meg tankolni. Egy évet kell valahogy valamilyen kocsival kihúzni baleset nélkül, egy év után kapok bónuszt és még lejjebb megy a havi költség ára. Akkor fogok beruházni egy nagyköbcentis autóra, mert akkor arra lesz annyi a havi díj, mint most a kicsi autóra. Típusok között először is a Suzuki Swift-et nézegettem, mert tudom, hogy igénytelen autó, de japán, megfelelő karbantartás mellet megbízható gép. Ilyen összegben, mint amit én rá is szánnék, tényleg jó állapotúakat lehet találni. Egy gond van, hogy nem sokat, valahogy itt nem nép autó, vagy csak már öreg technika, mert az uj Swift az van rogyásig csak az árban kicsit több, meg az az igazság nekem annyira nem tetszik a formája. 
 1998-as, 65000 mérfölddel, 350 Font

Ok tudom ne nyígjak, de csak többet szánok rá a 200 fontnál, szóval hadd válogassak. Természetesen színben a fekete lenne a legmegfelelőbb, de majd látjuk mi lesz. Nézegetve a honlapokat egyre jobban látom, hogy nem kell nekem ez a gép. A következő választásom a Vauxhall. Igen itt így nevezik az Opelt. Szóval egy Vauxhall Corsa 1.2-es-re gondoltam. Imi-nek volt egy és megvolt vele elégve, láncos vezérlés, jó motor, néha az elektronika szarozott, de nem volt baj vele. A netet kutatva van is szép számban fekete és az árban is benne vagyok bőséggel. 
2002-es, 97000 mérfölddel, 600 Font, fekete :)

A héten kapunk fizetést, én csak 3 hetet dolgoztam, ne tudom így mennyi lesz az összeg, de szerintem nem lesz baj… Hála égnek! A lakás is ki van fizetve egész szeptember végéig szóval, most a teljes összeget magamra tudom költeni, ez alatt azt értem, hogy a lakást már kifizettem, mert ugye azt mindig előre kell. Ha minden okés, akkor lehet lesz autó is hamarosan, de még egy öltöny az fix, meg ingek. Végre érzem, hogy a munkámat megfizetik és megvagyok becsülve, sajnos, ha otthon lettem volna, ezt nem tudnám megtenni az első vagy a második mérnöki fizetésem után! Boldogság van… Ti is mosolyogjatok, az jó dolog! Sziasztok!