2014. augusztus 23., szombat

COBRA



A boldogság pozitív érzelmekkel jellemezhető mentális állapot, amely a megelégedettségtől az egészen intenzív örömszerzésig terjedhet. A boldogságnak, mint a legtöbb alapvető emberi érzelemnek, számos biológiai, pszichológiai, vallási és filozófiai magyarázata, megközelítése létezik, amelyek megkísérlik definiálni magát a boldogságot, illetve iránymutatást adni arra, hogyan érjük el vagy honnan ered.

Fizikálisan is befolyásolni lehet, én iszom a kávét, alkoholt, a nikotin már nem módosítja a tudatomat. Nagy kedvencem az adrenalin, sajnos kezd kihalni belőlem a tériszony, de én akkor is mentem a magasba. Élveztem, ahogy elborítja az elmémet, és hevesen ver a szívem. Ez is boldogság…

Elérkezet a blognak azaz az időszaka, amikor már ott tart az életem, hogy a hétköznapok mindnapjai ugyan olyanok. Most arra gondolok, hogy például a héten hétfőtől egészen péntekig, semmi olyan extra nem történt velem. A hétfői napot leírtam, hogy volt egy kis érdekes oktatás. Keddtől kezdve tényleg csak azt mondhatom el, hogy reggelente azonos időben keltem és mentem dolgozni. A melóban azonos munkát végeztem a héten a COBRA összeszerelési és robbantott nézeteit készítettem. Élvezem a munkát a SolidWorks szoftverrel, komolyan egy jó program, nincs olyan dolog, amit ne lehetne megrajzolni vele 3 illetve 2D-ben. Megígértem nektek (a lelkes kis olvasó táboromnak), hogy mesélek a COBRA-ról. A COBRA egy mozaik szó, aminek van jelentése a pici hüllőn kívül is. Az angol jelentése a Compact Bailout Rebreathing Apparatus. Ezek egyszerű angol szavak, ha esetleg valaki nem ismeri őket, az szótárazzon kicsit, legalább így is tanultok egy kis angolt, aki ismer minden szót, annak meg lehet is egy kis fogalma a szerkezetről. A mélytengeri búvárok képezik az elit részleget a búvárkodás terén, csak ők képesek meghódítani a legkomolyabb mélységeket jármű nélkül. Számomra nagyon érdekes a tengeri és az óceáni világ, mert belépve oda ez a közeg képes az egyes lefixált emberi szabadságfokokat feloldani. Itt alapvetően a mozgásra gondolok, ami teljes mértékben hasonló az űrbéli mozgáshoz. A sík talajon vett mozgásnál egy koordináta mindig le van fixálva, tehát segítség nélkül csak az X és az Y koordinátán mozoghatunk. Lépcső, létra, jármű segítsége nélkül a szabadságfokok nem szabadok, bezzeg a hülye madarak nagyon szerencsések ilyen téren. A mélytengeri világ egy ismert ismeretlen, pontosan olyan, mint az űr, arról is már rengeteg mindent tudunk, de mindig tud valami újat mutatni. Ugyan ez van a víz alatt. Igaz technológiailag ismerjük a H2O-t, de biológiailag és rendszertanilag vannak itt érdekességek még. A technológia fejlődésével, mindig lehet mélyebbre és mélyebbre menni, mint a kozmoszban messzebb és messzebb menni. Egyszer eljutunk, majd oda ahol a világnak az alján leszünk és a legszélén. Én ott akarok egy sört meginni a haverokkal, mert biztos gyönyörű látvány lehet… Szóval ezek a búvárok, nem egyszerűen kiugranak a hajóból és lemennek oda ahol éppen a feladat van. Komolyabb szerkezet révén ez nem lehetséges mindig, főleg nem a nagy mélységek miatt. Képesek 400-500 m mélységben is dolgozni. Ilyenkor a búvárok egy különleges ketreccel vagy kamrával mennek le egy adott mélységig. Ezen a liften tárolják a levegő utánpótlást, persze itt most én az egyik érdesebb változatot írom, mert 20 m mélyen nincs ezekre szükség, és a levegőt is a hajóról adják, vagy a búvár hátán van palackban. Szóval a búvárokkal van lenn a levegő utánpótlás is, tehát nem magánál hordozza palackban, hanem egy úgynevezett köldökzsinórral van összekötve a búvár. A vezetéken nem csak a levegő megy, hanem más adatokat is itt szolgáltatnak, illetve a kommunikáció is mehet vezetékes módon, nem csak a rádióval. A COBRA feladata, hogy menekülési lehetőséget biztosítson a búvár száméra, ha baj van. Az egyik legnagyobb gond az lehet, ha a köldökvezeték elszakad és nincs levegő utánpótlás. 400-500 m-es mélységben, nem lehet csak úgy felúszni szabad tüdővel, visszatartva a levegőt a nehéz felszerelésben. Nem csak, hogy elszakadhat, de valamilyen ok miatt nem is jöhet a levegő számára. Ilyenkor kapcsolja be a búvár a COBRA-t. Ez a szerkezet annyi levegőt tartalmaz, hogy a búvár gondok nélkül visszajuthat a felszínre, vagy a hibát ki tudja javítani. Régi egyszerű palackos rendszerek csak 7 percet adtak a búvár számára. A Divex cég kifejlesztette az SLS nevezetű berendezést, ami már 20 percet adott a tenger mélyén dolgozó személynek. A COBRA-nak van egy régi alap változata, ami már 45 percet tud biztosítani. A jelenlegi project, amiben én is dolgozok az a régi COBRA tovább fejlesztése és automatizálása. Egyenlőre nem mondhatok többet róla, mert egy titoktartási szerződés köti a kezem és a szám. Remélem, megértitek. Annyit azonban elmondhatok, hogy egy iszonyatosan modern és komoly szerkezet fejlesztésében veszek részt. Nagyon komoly a technológiája, de annyira, hogy én ismerem a régi COBRA-t és ez az új ahhoz képest tényleg mérföldekkel jobb. Olyan mintha a középkori technikát kellene összehasonlítani az űr technológiával. Ez egy kicsit nagy túlzás, de tényleg így van. 
A régi COBRA
Továbbá tudok egy videót mutatni, hogy pontosan értsétek miről van szó:

https://www.youtube.com/watch?v=LIyr_wykm7M


A videóban látható a cég teszt merülő medencéje és egy-két munkatársam.
Nah pá kedveseim!