2014. szeptember 4., csütörtök

A Skótok nem is skótok, ha adózni kell!



TE, TE & TE! JÖTTÖK VELÜNK, VEDELÜNK!

A múlthéten, pénteken hónapzárás volt, azaz mindenki megkapja a fizetését. Itt a fizetést minden hónap utolsó munkanapján kapjuk, most pont péntekre is esett, augusztus 29. Nos a szerdai és csütörtöki napokon, még igen izgultunk a vezetőséggel, hogy egyáltalán fogok-e kapni fizetést, mert a James & Fisher cég azaz a fejvadász cég nem nagyon jelezett még vissza, hogy megkapták a bank adataimat és azt bevitték a rendszerbe. A fizetést sem a Divextől kapjuk, hanem a Fisher cégtől. Én küldtem e-mailt és telefonáltam is a kontaktomnak, de semmi, se válasz az e-mailre se telefon felvétel. A Steven is kérdezte, hogy nem-e kaptam levelet, de mondtam, hogy sajnos még semmi. Végül csütörtök délután kaptam egy e-mailt a kontakttól a Fisher cégtől, hogy ne haragudjak nem is érti a hölgy, hogy miért nem kaptam automatikus levelet, hiszen beállította, mert elment 2 hétre nyaralni és csak most tért vissza. Az levél tartalmazta, hogy bevezették az adataimat a rendszerbe, de most nem leszek kifizetve a Fisher által, most a Divex fog utalni, de a következő hónapban, már minden megy rendesen. Minden meg lett beszélve a Manageremmel Steven-nel. Jaj de szuper! Péntek reggel, mindenki megkapta a kis levelét, ami pontosan ugye leír mindent, hogy hány órát dolgoztál, mennyit kaptál és mennyit adóztál le. Én is felmentem a netbankomra és megnéztem történt-e esetleg utalás. Nagyon boldog voltam ugyanis ott volt egy szép összeg a számlámon. Több okból is örültem, először annak, hogy ez az első fizetésem Skóciában, továbbá annak, hogy van ez az összeg, mert a tőkém pont elfogyott, körülbelül olyan 50 fontom maradt. Szóval minden nagyon szépen ki volt számolva. Persze maradt volna több tőkém is, ha nem kell ingeket venni, vasalót meg sok más dolgot a munkahelyhez! Szóval nagy boldogság volt. Péntek van, vége a hétnek, van fizetésem, már csak a bankkártya kellene, mert nem nagyon tudom még így élvezni. Sietek is haza és a postát kutatom és látom, hogy érkezett is egy levél a nevemre. Ohhh yeah! Érzem, hogy benne van a kártya. Szépen felbontom és elolvasom a szokásos dolgokat, egy nagy bökkenő van, nincs PIN kód, azt majd a következő levéllel küldik ki. Remek, tényleg nem tudom élvezni a fizetésem, nincs baj, van még annyi, hogy azért csak túlélünk vele egy jó pár napot, alapvetően, ha tudnám, hogy nem megyünk bulizni nem is lenne nagy baj. De itt bizony ital lesz szombat este. Ne rohanjunk annyira előre, még egy kicsit a fizetésről beszéljünk, mert van egy-két érdekes dolog. Szóval először is, én három hetet dolgoztam augusztusban, de csak két hetet fizettek ki, mert a cégek 1-2 hetet visszatartanak, az első hónapban. Cég függő, hogy ki mennyit, valamelyik 1 hetet, de van olyan is, ami 2 hetet tart vissza. Ezt a pénzt is megkapja az ember, amikor leszerel a cégtől, egy olyan kaució féle dolog, nem tudom, pontosan miért van, de ez van! Nincs baj, mert a két hetes összeg is igen szép kis összeg. Nah nem csak azért tudható be, mert mérnökként dolgozok, hanem azért is, mert a Skót adózási rendszer igen szemet gyönyörködtető. Aki kinn van, és első fizetéseit kapja meg annak nem kell adóznia, igen jól olvastátok, nincs adó. Tehát a bruttó és a nettó fizetésed az egy és ugyan az! Ez sajnos csak egy ideig megy így, utána szépen adóznod kell és a nettó értéket kapod csak meg. Én most azt hallottam, hogy 10 ezer fontig nem vagyok adó köteles, tehát amint kiutalták nekem a 10. ezrest is onnan kell kezdenem az adózást. Ez nagyon jó dolog, de mondom, utána kellene nézni pontosan, mert Imi elvileg 3-4 ezer után kezdett adózni, de például Lindy 6 ezer után, én természetesen nagyon örülnék a 10 ezernek… Ezér van szép összeg 2 hét után is! Ha elkezdek adózni sem ijedek meg, mert összesen egy év alatt kevesebb, mint egy havi fizetést adózok le, körülbelül egy havi fizetésemnek a háromnegyedét adózom le egy teljes év alatt. Sokkal jobban élhet itt az ember, mint otthon. Ott azért egy kellemes 210 ezres fizetésből eléggé levesznek. Sajnos magyar földön egy év alatt, körülbelül 4-5 havi fizetésedet adózod le. Most csak hasra ütésszerűen írtam a 4-5 havit, lehet csak 3…. Az is sok!

Autó terén is van egy kis változás ugyanis bejött egy újabb versenyző a Misubihy Colt V 1,3-as. Japán gép, szóval nem lehet vele sok baj. Színben tökéletes, és nincs is messze.


 
Rákeresve a térképen amúgy keserű csalódás ér mert nem pontosan van megadva az Aberdeen-től való távolság, sajnos az autó oda-vissza 500 mérföldre van. Az 10 óra kocsikázás és nem kevés benzin. Megéri? Nem tudom, most még agyalok rajta, miért tetszik ennyire? Van rá egy év garancia és árban nagyon jó. Egy volt munkatársamnak egy 97-es Colt-ja van és csak annyit mondott róla, hogy a motor, sebváltó és a futómű örökélet. Japán létére csak a szokásos gond van vele, hogy hajlamos a rohadásra a kaszni. Évente egyszer szakemberrel át kell vizsgáltatni és javítani az esetleges kisebb hibákat. Szóval kevés mérfölddel, jó áron van ez a 2002-es autó. Véleményem szerint még 12 évet bele lehet tenni ebbe a technikába. Egy dolog van még ami aggaszt vele kapcsolatban az pedig a hátulja, nos igen azt azért nem nagyon találták el. Ilyen téren jobb a Vauxhall, az a kocsi teljes alkatában tetszik és a másik előnye, hogy egy-két cseppel kevesebbet is eszik, 100 ccm-el kevesebbet tud a motorja. Fekete 3-as BMW a vágyam,a mihez azért idő kell, szóval ezt a kicsi kocsit, nem egy évre veszem meg, inkább legyen 2-2,5 és utána váltok az álmaim gépére, de akkor ez meg legyen jó és fekete. Egy dologtól tartok nagyon az pedig a vezérlés összeomlásától, alapvetően az a lelke a kocsinak. Sem a japán és sem a német vezérműtengellyel (Camshaft csak, hogy tanuljatok) nincs bajom, az meg van csinálva. Emlékszem gyerekkoromban apámmal évente cseréltük a Ladán a vezérműtengelyt, mert a csepp alakú bütykök körre koptak és a szelepek nem nagyon mozogtam már… Vicces volt… Apámnak nem nagyon, ő végig káromkodta ezeket szuper szereléseket. A szovjet technika kettő féle lehet, vagy örök élet és hat nap vagy használhatatlan szar. A 80-90-es években gyártott Lada gépek már igen szarra sikerültek, persze van köztük jó is. Miért is van ez? Az a nagy munkaverseny, hogy haladj, termelj, de a minőség le van szarva. Néha Szerjózsának meg Vologyának nem nagyon volt kedve dolgozni a piától, nos akkor meg jöttek a remek dolgok, mint az elfúrt karburátorok, ami a mi egyik Ladánk nagy baja volt.
 Szerjózsa éppen tök részegen gyártja a karburátorunkat a marógépen! 
Csillagot neki!

Ez az egyik véglet, de csak a civil ipar számára, ha katonai eszközökről van szó, akkor szerintem nincs a világon párja, mind hajók, harckocsik, és más gépjárművek terén. A fejlődés hatalmas és a precizitás is magas, de csak itt. Régen voltak komoly dolgok, ilyen a mi szovjet hűtőnk. Komolyan mondom elpusztíthatatlan. A hűtőt 1950-ben vásárolta a családom és mai napig működik, jól hűt nincs baj vele. Egy gondunk van csak, hogy bazi hangos. De az ukrán lakásban van, szóval minket nem zavar! Régen ez nem zavarta az embereket, meg egy kicsit sokat is zabál áram terén. A VAS ÉS ACÉL ORSZÁGÁBAN van áram és a Volga is ehet 25-30 litert, mert van nafta is. Öcsém, micsoda pazarlás… Visszatérve az autókhoz, szóval a germán tengely az anyagból van mert Hans sosem másnapos és büszke Friccként, ha arról van szó csak napi egy tengelyt gyárt le, de az örök élet + 6 nap. Nagyon meg kell vizsgálnom a szíjakat és a tárcsákat, de a Corsa láncos, szóval nyúlás terén kicsit jobbak vagyunk, de akkor is itt minden össze van kapcsolva mindennel. Vízpumpa, generátor, feszítők, ha lesz gép nem szarozok, ez lesz az első amit nagyon alaposan megvizsgálok, illetve veszek bele egy friss akut is, nehogy egy reggel buszozni keljen késve a cég felé… Én nem kések! AWE!